Zaloguj się przez Facebooka! Zarejestruj się!

Akwarela
Grupa otwarta

Papier
09.03.2009 @19:30:19

!minh    09.03.2009 @19:30:19
Wiele osób zadawały mi pytania na temat papieru akwarelowego. Jakie polecam, na jakich maluje etc. Postanowiłem że po prostu tutaj napiszę i będę im wklejał linki Papier to bardzo szeroki i ciekawy temat. Zapraszam do dyskusji.

Gustuję raczej w papierach z gładką fakturą. Nie używam maskingu wiec obawa że zerwie mi papier raczej mnie nie dotyczy
Dlaczego papier bez faktury "gładka faktura"? Plama inaczej reaguje pod wpływem spryskiwacza czy chlapnięć i w moim odczuciu powstają znacznie ciekawsze "grzybki" niż w przypadku fakturowanych papierów. W ogóle "grzybki" trudniej powstają na papierze gładkim co zmniejsza prawdopodobieństwo na powstanie tych niekontrolowanych.


Tutaj opiszę w skrócie te papiery które używam po jednym przykładzie :

Arches 640g - chyba najlepszy papier na jakim malowałem. Żadnych niekontrolowanych "grzybów", plama zachowuje wilgoć bardzo długo, łatwo się wymywa, papier się nie zbuntował nawet jak szorowałem gąbką plamę do białości. Chłonie bardzo dużo wody więc dobrze mieć w zestawie kilka grubszych wiewiórkowych pędzelków.
Na tym papierze powstała ta praca: http://www.digart.pl/praca/3231902/Santa_Maria_del_Fiore.html

Canson Fontenay 300g - również świetny papier. Szczególnie wersja niebieska (gładka faktura), na którym to powstają bardzo ciekawe efekty przy użyciu spryskiwacza. Praktycznie nie powstają na nim "grzyby" dlatego bardzo łatwo użyskać gładką, delikatną powierzchnię. Nieba wychodzą na prawdę ładnie Jedyna wada tego papieru to trudność w wymywaniu. Wersja niebieska ma bardzo miękką fakturę więc przy użyciu maskingu może się rwać.
Wersja różowa (fakturowana) również bardzo dobrze się sprawdza.
Przykładowa praca na Niebieskim Canson Fontenay 300g: http://www.digart.pl/praca/2382801/Krizovnicka_Namesti.html
Na Różowym: http://www.digart.pl/praca/2230851/Torun_Rynek_Nowomiejski.html

Arches 300g - malowałem póki co dopiero jedną pracę na tym papierze i jest na prawdę wypaśny Jakością jest porównywalny do Cansona Fontenay ale z Archcesa łatwiej się wymywa. Przy obu 300gramowych wersjach, Arches wydaje się ciutkę cieńszy. Cenowo jest ciutkę droższy od Cansona (czyt. zajebiście drogi i mega burżujski)
Jedyna praca jaką namalowałem na tym papierze: http://www.digart.pl/praca/3241602/Santa_Maria_Assunta.html

Hahnemuhle Veneto 325g - w porównaniu do powyższych przykładów ten papier jest znacznie tańszy a również bardzo dobry. Dużym plusem jest właśnie ten stosunek jakości gram/m2 do ceny Przypomina ciutkę Niebieskiego Fontenay, miękka gładka faktura, nie nadaje się do maskingu. Najlepiej się sprawdza przy pracach luźnych, chociaż do wysiedzianych detalowniach też się nadaje. Dodatkowym plusem poza ceną w porównaniu z Niebieskim Fontenay jest to że znacznie łatwiej się z Veneto wymywa.
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/1267237/Ragusa.html

Hahnemuhle Grecco 240g - przytoczę tutaj krótki dialog.
A: Minhu, bardzo dobrym papierem jest Grecco.
M: Ten zielony taki? Przecież ma tylko 240g, nie może być dobry :D
A: No i co z tego że 240g? Nie widzę sensu żeby malować na grubszych.
M: Co ty gadasz? Wymiatacze malują na 300g 100% cotton.
Z czasem nawet ja dałem się przekonać do papieru cieńszych niż 300g i muszę powiedzieć że Grecco jest po prostu świetny. Gładka faktura ala Veneto, do tego tani, nie wchłania tonę wody jak papiery 100% cotton więc bardzo łatwo się na nim "rysuje" akwarelą. Przy cięższych pracach z dużą ilością warstw i wymywań może się buntować, ale do szybkich, plenerowych szkiców nadaje się idealnie.
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/3177821/Karlskirche.html

Hahnemuhle Britannia 300g - tutaj dostępne są 2 wersje. Wersja z gładką fakturą jest total wypas. Mocne kolory, łatwo się wymywa. Różnego rodzaju przejścia tonalne bardzo ładnie wychodzą. Jest bardzo podobny do Veneto i gdyby nie to że przestali go sprowadzać do sklepu plastycznego gdzie robie zakupy, nie przerzuciłbym się na Veneto. Za wersją fakturowaną nie przepadam. Kolory wydają się bardziej blade. Znacznie częściej/łatwiej powstają na nim grzyby. Może ktoś inny znajdzie w tym papierze dobre zastosowanie, mi niestety nie przypadł do gustu.
Przykładowa akva na wersji gładkiej: http://www.digart.pl/praca/397069/Deszczowy_Dzien_w_Toruniu.html
Na fakturowanej: http://www.digart.pl/praca/1547806/Wschod_w_Wenecji.html

Hahnemuhle Andalucia 500g - malowałem na nim zaledwie kilka prac. Papier wydaje się bardzo fajny ale mi nie przypadł do gustu ze względu na fakturę. Preferuje gładkie. O bardziej fachową recenzję trzeba poprosić ~micorla
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/1232369/Modica.html

Hahnemuhle Burgund 250g - przestałem używać tego papieru 2 lata temu kiedy ktoś polecił mi Grecco. Jest bardzo podobny do Grecco ale jego cena jest wyższa.
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/756806/Ulica_Freta.html

Fabriano Czerwony 300g - papier dobry dla początkującego który maluje w domu. Jak przychodzi moment kiedy trzeba na nim malować w słońcu to amen. Co plama to "grzyby". Jak ktoś lubi niekontrolowane "grzyby" to proszę bardzo Największym i jedynym plusem tego papieru to cena. Jest tani więc może stanowić dobrym materiałem podczas ćwiczeń i nauki malowania.
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/205545/Port_in_Gothenburg.html

Fabriano Szary 270g (torchon) - podoba cena do tego czerwonego w moim odczuciu bije czerwonego na głowe. Na pewno mniej "grzybów" na nim "rośnie" chociaż nie próbowałem malować na nim na plenerze w słońcu. Jeżeli nie stać Cie na coś z Hahnemuhlera czy Cansona to polecam ten.
Przykładowa praca: http://www.digart.pl/praca/3129541/Sycylijski_Wiatr.html

W&N Cotman Gummed Paper 425g - ten papier na pewno ma jakieś zastosowanie, ale jak dla mnie to największy shit na jakim malowałem, wprost odwrotnie propocjonalny do pędzelków i farb W&N. Farba automatycznie wsiąka po naniesieniu na kartkę. Wszystkie lawowanie i rozmywanie typu wet on wet nie wchodzą w grę, a o wymywaniu nie ma nawet po co gadać
Przykładowa praca: nie ma na digu. Namalowałem jedną pracę, nie wyszło i zgoliłem na allegro.


Maluję przeważnie w blokach więc na papierach 100x70cm sprzedawane luzem kompletnie się nie znam. Chętnie posłucham opinię innych. Jestem również ciekaw recenzji na temat pozostałych papierów Hahnemuhle'a, m.in Leonardo 600g, Bamboo 265g, Cornwall 450g, Torchon 275g oraz innych papierów 100% cotton.
Tutaj link do strony z papierami Hahnemuhlera: http://www.hahnemuehle.com/site/en/314/artist-papers.html
ostatnio edytowane: 2009-03-09 19:30:31
_______
http://minhdam.com - architektura, akwarela, fotografia
http://lineare.pl - szkoła rysunku i malarstwa
~micorl    09.03.2009 @21:40:25
To i ja dodam coś od siebie:

Hahnemuhle Andalucia 500g - papier na którym maluję ostatnio 90% swoich prac, potężnie fakturowany przez co bardzo łatwo da się na nim uzyskać wszelkie efekty wynikające z fizycznych właściwości pigmentów np. ziarnistość. Dość łatwy w prowadzeniu jeśli chodzi o kontrolowanie powstawania grzybów, tak na prawdę powstają tylko wtedy gdy malując jednorodną plamę część z niej zaschnie a na części zgromadzi się woda. Jeśli uda się na czas zebrać nadmiar wody np.chusteczką to problem z "grzybami" w ogole nie istnieje. Papier spełniłby chyba wymogi opancerzenia czołgu, arkusze twarde, grube i cięzkie, nie zdarzyło mi sie jeszcze żeby się na stałe pofalował.
Z maskingiem na "Andalucii' radzę ostrożnie, podczas zdejmowania ma niekiedy tendencje do zrywania wierzchniej warstwy, nalezy sciagac jednostajnie pod bardzo niewielkim kątem. Przykładowa praca z charakterystycznymi dla "Andalucii" właściwościami: http://www.digart.pl/praca/3176690/Lodz_Wielka_Synagoga.html

Torchon 275g - papier bardzo specyficzny, kapryśny. Farba dość szybko wsiąka, łatwo też o grzyby podczas nakładania jednej dużej plamy, zwłaszcza na stykach plam świeżej i nieco zaschniętej. Trzeba dość intensywnie operować nachyleniem papieru tak by nadmiar pigmentu spływał w pożądane miejsce, wtedy da się obejśc problem z grzybami. Papier fantastyczny jeśli chodzi o wymywanie - da się pratycznie wrócić do bieli kartki, nawet z bardzo ciemnych i gęstych plam. Bardzo żywe kolory
_______
zapraszam - WWW . MICHALORLOWSKI . PL - http://michalorlowski.pl/

UCZYMY RYSOWAĆ I MALOWAĆ - http://creosfera.com/

TUTORIALE AKWARELOWE - http://www.youtube.com/user/creosfera
~dehacku    12.04.2009 @18:25:02
minh & micorl, dzieki za wasza wymiane doswiadczen, super oddane, mysle ze kazdy moze sobie dzieki wam wyobrazic jak sie dany papier moze zachowywac bez jego kupna, a jak ktos chce sprobowac to moze zawsze live sprobowac (tak jak ja w moim przypadku, Canson Fontenay gladki )

thanks
_______
http://marekigl.carbonmade.com/, bo narazi inaczej strony nie potraffie
~aneczka007    27.05.2009 @08:41:12
dzien dobry wszystkim! bardzo fajnie ze napisaliscie o papierze - przynajmniej troche mi sie w glowie przejasnilo chce dopiero zaczac malowac akwarelami, jeszcze nigdy ich nie uzywalam; mam papier Hahnemuehle 200g i Bockingford 150g... czy w takim razie sa one niezbyt dobre?? widzac ze o takiej niskiej gramaturze nawet nie napisaliscie...?
~Skarb    07.08.2009 @16:33:33
A gdzie mozna zakupic te papiery?Bo jak patrzyłam w nacie to tylko sklepy plastyczne z Krakowa mi wyskoczyły:/
~masza    23.08.2009 @21:11:56
Niska gramatura powoduje, ze pod wplywem wiekszej ilosci wody papier faluje sie i marszczy - ale jesli nie uzywa sie zbyt duzo wody, to niskie gramatury sa ok. Hahnemuhle ciezko dostac - na dzis jest Britannia i Burgund w http://www.paleta-art.com.pl.
~micorl    24.08.2009 @09:25:23
podjudzony nowymi akwarelowymi doswiadczeniami musze tu sypnac jeszcze dwa poematy:

Canson Fontanay - swietny papier, zwlaszczza w ziarnie fin, tu nie zgodze sie z minhem - da sie z niego doskonale wmywac. nie za czesto niestety dostepny w polsce

Langton (Bockingford) - papier dostepny w Tincie przy placu Dabrowskiego w wielu roznych gramaturach - od 525 do 190 choc drogi jak jasna cholera, jak kupilem bylem w szoku bo jakosc przynajmniej andalucii

Co do kupowania - niestety wiekszosci z tego o czym piszemy w Polsce nie ma albo sa sporadycznie mikroskopijne formaty. Jest taka siec sklepow rozsiaana glownie po niemczech ale i po austrii i francji o nazwie Boesner - tam znalezc mozna praktycznie wszytsko w najbardziej zadowalajacych formatach. W necie mapa z dokladnym rozlozeniem sklepow. O ile sie nie myle najblizszy jest w okolicach Berlina, ja korzystalem z tych pod Paryzem i Wiedniem - w kazdym podobnie zatrwazajacy wybor.
_______
zapraszam - WWW . MICHALORLOWSKI . PL - http://michalorlowski.pl/

UCZYMY RYSOWAĆ I MALOWAĆ - http://creosfera.com/

TUTORIALE AKWARELOWE - http://www.youtube.com/user/creosfera
~masza    25.08.2009 @22:06:19
Micorl - ale czy Bockingford jest tak samo dobry jak Langton? Oba papiery Daler&Rowney, ale Bockingford chyba tanszy - zamiarowalam kiedys kupic, ale w koncu nie zrobilam tego.
ostatnio edytowane: 2009-08-25 22:09:02
_______
portfolio http://www.akb.carbonmade.com ? forum o akwareli http://www.akwarela.fora.pl
~rogata    03.01.2010 @13:14:47
W&N Cotman Gummed Paper 425g - ja na nim maluję
i przy moim "stylu" malowania bardzo sobie chwalę
a jak potrzebuję żeby mi nie schło, to dodaję odrobinę gumy arabskiej
na tym maluję obrazki

a zakładki i kartki okolicznościowe lecą na papierze z cansona 300g do akryli i akwareli, podczas malowania potrafi się sfalować, ale po wyschnięciu raczej wraca do swoich kształtów
~bogactwosztuki    12.03.2013 @08:33:17
Czy ktoś z Was maluje na papierze Hahnemuhle Britannia 300g? Czy gładka wersja dobrze znosi maskowanie?
Dziękuję z góry za odpowiedź, pozdrawiam Beata
~masza    13.02.2015 @21:05:30
Po latach malowania mam jedną wytyczną co do papieru - musi być bawełniany. Każda bawełna lepsza od celulozy
wyślij odpowiedź
Aby dodać odpowiedź musisz się zalogować.

Jeśli nie masz jeszcze konta w digarcie, załóż je lub zaloguj się Facebookiem!
 
Zaloguj się przez Facebooka! Załóż konto w digart.pl Zaloguj się do digart.pl
© 2001-2017 Grupa Onet.pl SA - digart.pl v.6
RSS Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone w serwisie należą do ich autorów. Grupa Onet.pl S.A. i zespół digart.pl nie odpowiadają za ich treść.
strona główna | regulamin | zasady korzystania | faq | załoga | RSS | reklama | kontakt